söndag 31 januari 2010

NYX Eyeshadow base II - Hold me, crease me



Ingenting är någonsin så bra som man tror. Och om något verkar jävligt bra så är det förmodligen inte det. Trots att det är kolmörkt ute bestämde jag mig för att orka sminka mig i förrgår morse och gav NYX Eyeshadow Base en omgång. Och fy fan, vad den creasar.

Det är absolut inga problem att tona ut produkten på huden - den blir rätt diskret och funkar som vit, matt highlighter. Ungefär som vilket fetsmink som helst. För att jävlas på allvar följde jag efter med Archetypes Oceans of the Night, eftersom den är nästan svart och dessutom genererar hutlösa mängder fallout.

Det är svinkallt och jag svettas inte direkt på väg till jobbet, men redan vid första kisspausen en timme in i jobbet noterade jag att ögonskuggan hade börjat creasa. Först trodde jag att det var inbillning eftersom jag blivit så himla bortskämd med UDPP, men en liten stund senare var det rätt uppenbart att Oceans krupit iväg och lagt sig i två ränder på vardera gluggen. Vad värre är, färgen stannade inte kvar där den varit, så att man bara kan torka bort ränderna och låtsas som ingenting - det blev typ...hud igen där den har varit. Trots kortvarigt, stillasittande datorarbete i kyligt klimat och mitt så här års ganska torra nylle. Päh.

Vad man göra? Jag tog så lite produkt jag kunde, och förhållandena är rätt optimala weatherwise just nu. Ingen idé att avsluta testet med ett pass på gymmet som jag hade tänkt, jag fick torka bort sminket innan det var dags, för att slippa plocka upp det från golvet när jag var klar. Färgåtergivningen är helt smashing så länge den sitter - i tio minuter. Ska du göra något som tar mindre än en timme så kör hårt, men det är ingen direkt long lasting affair det här. Otroligt synd eftersom det blev så fint, kostar så lite och är väldigt drygt. På fetare hy än min vågar jag inte ens tänka på hur resultatet blir.

Och ändå vill jag inte helt släppa tanken på den här fina burken. Jag kommer nog att köra den i botten i alla fall, få se om jag ändrar mig med tiden. Stay tuned!

5 kommentarer:

  1. Du får testa med UDPP under NYX-basen. Eller verkligen mätta den med ögonskugga. Jag brukar ösa på ögonskugga när jag använder liknande baser, fast jag öser i och för sig alltid på... :D

    SvaraRadera
  2. Trist, men ungefär vad jag förväntade mig, synd bara :( Färgåtergivningen och allt, men jag har inget tålamod med creasande, oavsett hur fantastisk färgen ser ut från början.

    SvaraRadera
  3. Iiihh, inte bra. Hatar produkter som creasar, och tyvärr hänger väl creasning ofta ihop med bra färgåtergivning, då skuggor fäster fint på lite oljiga produkter men tyvärr ogärna stannar där. Precis som Sminkan säger tycker jag att du ska testa att lägga den på UDPP, så brukar jag göra fast med Shadow Insurance, vilket brukar förlänga hållbarheten med en sisådär 10 timmar i runda svängar...

    SvaraRadera
  4. Sminkan, Emma - tack! Jag ska prova och se om det hjälper! Förhoppningsvis kan man få nån slags hybrideffekt med både hållbarhet och bra färg. Men jag undrar om det inte är risk för att lagren bara halkar runt på varandra? Ska testa!

    SvaraRadera
  5. aw, vad synd kotten :(
    Själv har jag inga problem med creasing, men som sminkan säger kan du testa med udpp under, det har jag gjort ett par gånger (men vet inte riktigt om det blev nån skillnad.)

    SvaraRadera