måndag 1 februari 2010

Make up factory gets a släng of the sleven


Jag har inte många grejer från
Make up Factory, men deras hemsida gör mig lite ...trött. I mina ögon är de ett halvdyrt märke - några tior billigare än MUS och MAC, några tior dyrare än de märken som jag på allvar betraktar som budget, in a good way.

MUF (haha) känns mer lågbudget än vad priserna säger, och det är aldrig en bra diskrepans. Mitt High Gloss nr 24 (bilden) tappade korken redan andra gången jag skulle öppna tuben. Nu har den bara sin egentliga kork, en betydligt mindre glammig historia i vit plast, som dock är mer praktisk än det stora vit"metall"(plast)röret som satt där innan. 24 är svinsnygg i förpackningen, precis som flertalet av deras gloss - totalt ogenomskinligt, pärlemorrosa med vita och blå higlights - men när den kommer ut för att leka blir den blyg och syns knappt. Staying power? Glöm det. Jag assimilerar den genom osmos på ett par minuter.

Men oavsett märkets övriga kvaliteter (och jag kanske inte ska säga så mycket innan jag testat andra grejer?) blir jag ganska avtänd av texter som den här:

Products.
The most reknown make up artists have inspired the creation of Make up Factory. High end make up for every individual look. Products in uncompromised quality became reality thanks to top-of-the-art cosmetic manufactures in Europe. Endless focus on the essential aspects of beauty is the drive for creativity and individuality. True values, which speak for themselves. Aesthetic design, lean and with extravagant simplicity, refined with gleaming chrome in symbiosis with mat black, Make up Factory reflects the spirit of modern exclusivity.

Här står INGENTING. Och det är fullt med fel. Åtta stycken, vad jag kan se på rak arm, bortsett från att den innehållslösa klyschfloden borde betraktas som ett fel i sig. Ibland kan det vara hjärtevärmande och roligt med knäppa texter, som på det där lilla kortet från Manly (hej engrish!), men för det mesta hemfaller jag åt fördomen att om folk inte kan skriva ordentligt på sitt företags hemsida, så kanske de inte är så jävla noga med andra saker heller...

Make up Factorys tagline är "High end makeup"?! Behöver man skriva det rent ut på sidan, då har man ett problem. Lite som "food product" (varning för äcklig länk, mespotta).

Det har varit lite ont om arga kommentarer på sistone (folk är väldigt snälla, tack för det!) så jag tar risken att ta upp en pryl som retar mig sjukt mycket i mejkappvärlden såväl som alla andra världar: den jävla undermåliga språkbehandlingen hos företagen.

På Avenyn finns ett par glasskåp som funkar som reklammontrar för dyra butiker och företag i husen på västra sidan gatan. Där finns just nu en stor monitor som kör en jingel för en kosmetisk kirurgiklinik. De påpekar i fetstil att de har profissionella rådgivare. Jag skulle hellre dö än låta dem sätta kniven i mig. Jag funderade allvarligt på att låta min Tourettes ta överhanden och höra av mig till dem och påpeka snedsteget, men sen tänkte jag vafan, de kan vara sitt eget straff. Suckers.

Jag vet exakt vilken sorts brudar som har det här problemet (jag och alla andra akademikerslynor) och jag vet exakt vilken sorts brudar som kommer att plippa och skriva gnälliga kommentarer om att "man inte behöver vara korkad för att man har dyslexi." Tillåt mig att understryka att det inte handlar om medicinska läs- och skrivsvårigheter, som är ett kapitel för sig. Jag har fört det här kriget på diverse olika communities i åratal, och kontentan är väl närmast att
  • folk ljuger ofta och säger att de har dyslexi fast de bara är lata och slarviga (och dumma) vilket är ett hån mot alla som har riktiga problem
  • folk som inte orkar åtgärda sin lättja bör kanske be någon annan att läsa korr om de ska ha texten till något viktigt
  • företag som slarvar med språket i sitt utåtriktade material är jävligt B och förtjänar hån och spott och vikande kundunderlag. Lite profissionalism, omjagfårbe!
Detta från tjejen som knappt vill äta på restauranger som stavar fel på menyn. Eh.

9 kommentarer:

  1. Hahaha, jag håller med fullständigt! Hur svårt kan det vara att be någon korrläsa? Undrar hur många restauranger som kan stava till lasagne? Inte många... kan man inte använda en ordbok till ord man är osäker på eller fråga nån som går förbi?

    SvaraRadera
  2. Jag är "riktig" dyslektiker och för mig är det otroligt viktigt att skriva rätt. Är jag osäker så frågar jag om hjälp. Extra viktigt är det om det som skrivs ska stå i officiella sammanhang. Nu blev jag lite nervös så jag ber om ursäkt om det blir lite felstavning;)

    Jag håller verkigen med dig i ditt resonemang.

    SvaraRadera
  3. Sminkjante, du har absolut INGET att be om ursäkt för, raring! Jag stör mig så på alla lata människor som kidnappar andras problem och använder dem som ursäkt - de gör det svårare för folk som har dyslexi (eller borderline, eller depressioner, eller vilken annan diagnos som helst) på riktigt att bli tagna på allvar och få det stöd de behöver. Tänk om en massa typer helt plötsligt bestämde sig för att de inte kunde se ordentligt, eller inte "orkade" skilja på olika färger, eller whatever - det skulle ingen acceptera. :D Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. och som gillar att stava fel on purpose i sin egen blogg, hihi! ;) *kärlek* du har helt rätt nämligen, har också samma inställning till företag som inte kan skriva rätt!

    SvaraRadera
  5. Hear hear, idioter! På jobbet har vi en tavla som talar om för alla föräldrar när de kommer in hur "proffsionela" vi är. STÖR mig. Word har en rättstavningsfunktion, använd den ffs!

    SvaraRadera
  6. Word! Hear hear! +1! Och allt vad det heter.
    Det har blivit en h#es massa "dyslektiker" på sistone och som du säger så är det ett hån gentemot dem som har det på riktigt.

    By the way...apropå skitnödiga språkhaverister..

    http://www.boktipset.se/forum/forum.cgi?thread=8764&id=-3000&offset=

    SvaraRadera
  7. Inkyblot rasar! Vilket jag också gör, varje dag nästan. I mina vildaste fantasier drar jag ut på korståg mot språkmisshandlarna.. Men i verkligheten nöjer jag mig med att vara gnetig kärring på interwebzen och på att slå manliga kollegor på fingrarna. Vilket de lustigt nog verkar uppskatta, de små liven..

    SvaraRadera
  8. Nu har detta mycket lite med smink att göra, men jag skulle vilja tacka för den litteratursökningstutorial du lade upp på gamla (goda?) Helgon en gång i tiden; den underlättar mitt liv något ohemult än idag, när jag är på jakt efter kurslitteratur med skitnödigt pretentiösa titlar! ^^

    SvaraRadera
  9. Ah, that one! :) Väl bekomme,det var hemskt rolig att skriva den och jag är både glad och förvånad över att den verkar ha varit till hjälp för några. Jag får försöka följa upp med mer katalogvoooo vad det lider :)

    SvaraRadera