onsdag 21 oktober 2009

White line fever


Kan nån förklara? Det där med vit penna innanför undre fransranden är fullt begripligt, bra och snyggt, men varför är det så svårt att få den att sitta? Att fästa öht?

Hittills har jag ägt en (1) vit ögonpenna i mitt liv, och den för en tynande tillvaro i min låda - typiskt en pryl som jag tycker att jag borde använda, men sen alltid skippar eftersom less inte är more. Oftast åker den vita ögonpennan (som säkert har hängt med i femton år, jag skojar inte) fram när jag behöver rita mönster på mörka tyger. Eller som i helgen, när Snejk behövde skissa en snejk på sitt postapokalyptiska armskydd av sönderklippt polisläder, innan han fyllde i den med Skull White från Games Workshop.


Nu har jag slagit på stort och köpt en ny vit penna. VLDs White Glow, som kändes lagom smetig på handen, och inte bara som en vass, vaxig pinne att sticka sig lite i ögat med. Däremot har jag fortfarande inte lyckats lokalisera en primer som funkar inuti ögat, vilket är ungefär vad som skulle behövas för att få det här att funka. Tror jag.

Som vanligt är jag oerhört mottaglig för tips och trix. Hjälp, någon?!

6 kommentarer:

  1. Har för mig att vissa fixerar inline-färger med skugga, så om du vågar kan du ju dutta lite vit skugga och se hur det håller.
    Och med begränsad ekonomi kan man ju inte slå lös sig på Mac, men deras ögonpottor sitter som berget på den där lilla slemhinnan, inte för att de har en i vitt, men men... ett tips är ett tips.

    SvaraRadera
  2. Det kanske funkar med en hudfärgad, för det finns väl? Typ painterly och rubenesque om jag inte minns helt fel?

    SvaraRadera
  3. Är det ens möjligt att få penna att sitta kvar på inre fransraden? Jag fyller på jag! Oavsett det är svart, vitt eller nåt däremellan. Har en speciell inliner-penna från IsaDora i färgen Blonde. Den går under devisen less is more.

    SvaraRadera
  4. Jag har klämt lite på just den, är den bra säger du? Kanske jag borde prova? Annars är det precis som du säger, man får fylla på hela tiden... men det är så farligt att fylla på när man är på nån klubb, tycker jag - man blir alltid våldsam efter några öl :D Och då är det risk att man petar sig i ögat eller bara ritar sjukt mycket! Jag har gjort båda! Samtidigt!

    SvaraRadera
  5. Håller med Stiftprinsessan, jag får aldrig någon penna att sitta på inre raden om jag inte trycker lite ögonskugga ovanpå. Tänk om jag vetat det tidigare, då hade jag inte haft stora feta klumpar av svart guck i ögonvrårna efter fem minuter på krogen. Jag brukar ta en smal snedställd pensel och försiktigt dutta lite skugga, och sedan topsa undertill det som dräller utanför. Det svider dock en del om man har för mycket skugga på penseln.

    SvaraRadera
  6. @Erika: Gud vad bra! Det där är ett trick som jag har efterlyst i åratal! Ska testa omedelbart.

    SvaraRadera