onsdag 21 oktober 2009

The attention span of a one-year-old



Häpp! Den tredje november fyller bloggen ett år! "Vad fort det har gått" säger jag som om jag var en lattemorsa.

För att fira denna storslagna tilldragelse kommer jag att tillbringa 3 nov (hoppas att det inte är en arbetsdag, måste kolla det senare) med pappershatt och partytuta, drängfull i en kundvagn nånstans i trakten av Öxnered.

Eller så skippar jag den biten och skickar ut lite presenter till mina darling readers istället. Ja, så får det nog bli.

Alltså: Från och med idag och fram till den tredje november är det fritt fram att kommentera det här inlägget; jag vill veta vad ni vill se mer av här på bloggen?

Dryga rants? Ironiska stiltips? Foton av intet ont anande folk på stan? EOTD (sorry, inte innan kameran är fixad), tips&trix, smink för killar / gnomer / ödlor / whathaveyou.

De tre som får mig att bli mest inspirerad och skrivsugen vinner en liten, liten present (JAA, det är klart att den består av smink) som kommer i brevlådan strax därpå. Knock yerselves out!

14 kommentarer:

  1. Det HADE varit kul om du hade lekt med tanken på att applicera historiskt smink på dagens kända modebloggerskor. Bly, rakade ögonbryn, blåmålade ådror i tinningarna etc. Fast samtliga skulle ju dött smältplastdöden så det blir ju lite fel.

    Men jag tipsar hellre om:
    1. Mer rolig historisk sminkfakta över huvud taget! Vad som användes då, vad vi har idag.

    http://www.shenet.se/recept/sminktrad.html

    2. Jag såg f ö att du hade en avdelning för filmkaraktärers smink, men kanske skulle en avdelning för litterära/serie/datorspels-karaktärer också funka?

    3. Mera Snejkmejkövers också. Gud, det var inte bra för min hals att skratta sådär, men det var det värt :)

    SvaraRadera
  2. dryga rants och ironiska stiltips. Plus tips på "tidsenliga mejker" man kan komma undan med i rollspel och lajv.

    Dessutom håller jag med Isabelle

    SvaraRadera
  3. Mer av allt! .. tänkte jag säga, men du har uppdaterat rackarns flitigt på sistone så jag får nog hitta på något annat. Ja, jag vill faktiskt se EOTD:s (hur kan man ens leva utan funktionabel kamera, fixa omedelbart!), och fler dråpliga analyser av märkliga skönhetsideal, framför allt för att det var vad jag själv tänkte ägna mig åt i bloggen som jag istället valde att lägga ner... Hade jag haft kvar den hade jag skrivit t ex om varför långa naglar och höga klackar är ett så envist ideal, det är ju rasande opraktiskt, ohygieniskt (och osnyggt om man frågar mig). Det kan du få skriva om istället!

    SvaraRadera
  4. You said it, du vet vad du gör bäst! Ironi, dråplighet, träffsäkerhet, ordvrängande.
    Varför inte en serie med sminktutorials, för olika grupper? Mallorca-pensionärer, Alcazar-bögar, 12-åriga emos, fotbollsfruar, Ica-kassörskan...

    SvaraRadera
  5. - Något som jag tror du skulle göra riktigt bra är en djup analysering av olika stilers sätt att sminka sig.

    (T.ex: Fjortisar använder sig av ljusa nyanser på läpparna, möjligtvis av den orsak att dölja sina läppar så mycket som möjligt i väntan på att få göra en läppförstoring a la Linda Rosing.)

    - Tutorial på smink utan att vara smink, mormors hobbyfärg passar lika bra på läpparna som läppstift.

    SvaraRadera
  6. Du får skriva om vad du vill, bara du skriver.
    Jag älskar din stil och attityd, jag har läst vartenda ord sedan du började din blogg. Gärna fler nedslag i klubb-livet som är så långt ifrån mitt eget, spännande!

    SvaraRadera
  7. Dryga rants och ironiska stiltips är alltid en höjdare. Samt mejkbysnejk då, men det vet du ju redan att jag tjatat om. Hm...

    Nä, jag kan inte säga något bättre än det som folk redan önskat sig i kommentarerna här, Maries tanke om sminktutorials för olika arketyper eller Isabelles fundering om smink inspirerat av olika karaktärer! Jag lämnar walk-over i tävlingen, lägger ned kungen på schackbrädet och nöjer mig med att applådera glatt och önska mig fler inlägg i största allmänhet.

    SvaraRadera
  8. Tja, eftersom det här är den enda sminkblogg jag läser så vill jag bara säga att jag älskar ditt ironiska tilltal, dina anglifierade ord, dina slanguttryck skrivna som de låter och den allmänna lättsamheten i att snacka om smink. Du gör det inte viktigare eller mer omvälvande än det är och du ber inte om ursäkt (särskilt ofta i alla fall) och du drar på så det ryker. Det gillar jag.
    Så, eftersom jag läser den här bloggen för språket hoppas jag att du fortsätter i samma stil!
    Grattis till bloggens födelsedag förresten!

    SvaraRadera
  9. Först och främst måste jag instämma med föregående talare och säga att dryga rants och ironiska stiltips, det är ena bra saker som jag gärna ser mer av. Och att bloggen är fantastiskt rolig att läsa.

    Annars så önskar jag att du skrev någon form av budgetshoppinglista, ett förslag på hur man köper en komplett sminkarsenal för en femhundring (eller ännu mindre om du kan...). Alternativt helt gratis, baserat på sådant man ändå har i hushållet. Jag menar, hur nära en perfekt FOTD kommer man med karamellfärg, rödbetor och blyertspennor?

    SvaraRadera
  10. Allvarligt talat skulle du kunna driva den här bloggen utan några bilder öht (även om det givetvis vore ytterst trevligt om din kamera vaknade upp från de döda) eftersom språket är den stora, stora behållningen. Jag uppskattar att allt inte måste vara så mysigt och att du driver med företeelser. Din attityd är wunderbar! Men om jag måste välja ut några favoritinlägg hitills så har Snejk varit inblandad i två: Mejk by Snejk och Padster Faustus till er tjänst har fått mig att klucka glatt som en höna istället för som den anka jag är. Så fler inlägg i liknande stil är något jag röstar på!

    SvaraRadera
  11. Jag skulle vilja se mer "Mejk by Snejk" men med tillägget att det är med ett tema, t.ex. nobelfest, tip the velvet osv.
    Sen gillar jag de grundläggande tipsen, de där man alltid velat fråga välmejkade tjejer om men aldrig vågat. Primer är t.ex. en fullständig nyhet, som tagit min värld med storm (ähum, lite i alla fall) som jag inte hade någon aaaaaaaaaaaaning om tidigare.

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att du är rolig som du är! En personlig touch och lite dråpligheter kommer man långt på! :)

    Men för all del EOTDs är det roligaste jag vet! Mer sånt, mer galenheter, mer fäääärg!
    :D

    SvaraRadera
  13. Jag bara älskar recensioner. Och tester. Bäst i test osv. Men kanske lite mer udda tester än Veckorevyn brukar bidra med. Bästa metallic-skuggan, vilken mascara ger minst fiskben och mest diva, puder som gör dig snövitsblek utan att göra dig fjortisgothig...I say more!

    Ja, sen klagar jag inte över skojiga listor. Kopplade till testerna ovan kanske. Vilka läppstift är dont´s? Bästa rean på stan?

    Sen är jag i behov av lite mer fusk. Ska jag till sjukhuset och tigga till mig en sjukskrivning, hur gör jag mig lagom narturligt blek och sjuklig? Om jag ska löneförhandla med en relativt sexistisk chef, hur ska jag göra för att bli lagom våpig utan att kollegorna egentligen kan fnissa bakom ryggen? Måste ut på stan fast jag känner mig bakis som en hög chalmerister, hur fixar man snabbaste sminkningen men en darrande hand och noll motivation?

    Ja, och sen mer av allt. Du rockar!

    SvaraRadera
  14. Du skriver ju som en gudinna, lite härligt lagom tyket - fortsätt med det för det gör dig unik! Jag tycker alltid om att rota i folks badrumsskåp så lite visningar av sortimentet är aldrig fel, favvoprodukter och varför de är just favvosar.

    SvaraRadera