tisdag 19 januari 2010

NYX Eyeshadow base



I det svinstora paketet från Cherry Culture kom bland annat NYX vita Eyeshadow Base som jag inte hört mycket om. Stiftprinsessan har haft gott att säga om den, och jag tror att den övriga tystnaden beror på att folk inte har upptäckt den här juveluren, snarare än att den skulle vara kass.

Som brukligt är, utsätter jag den för ett ovetenskapligt, jämförande test med patologiskt uselt bild"bevis" som slutprodukt, döm själva.


De fyra kolumnerna i swatchen ovan (och fan vad jobbig den var att göra) är från vänster till höger UDPP, ingenting, NYX och vanligt kranvatten. Jag borde naturligtvis ha gjort en femte rad för MUS Mixing Liquid också, men eftersom de flesta nog är mer intresserade av att se hur NYX EB står sig mot UDPP så får det anstå till senare.

Och så är det lite roligt att kranvattnet står sig så bra mot UDPP. Höhö. Öhö. Applied wet ska man inte förakta.


Skuggorna är, uppifrån och ner

Fyrinnae / Crimson Ghost
Fyrinnae / Angel's tale
Everyday Minerals / Sunday Brunch (Blush)
Archetype / Gargoyle trees
MUS / Dino (Eyedust)
Fyrinnae / Biker Chic
Fyrinnae / Black plum
H&M / (En av de där cylinderformade burkarna med pigment och en borste i ett hål i locket. Jag har sågat upp dem med bågfil och hällt ut i mindre burkar för att komma åt skiten, men det var pre-blogg så det utbrottet besparar jag er...)

NYX vita Eyeshadow base blir verkligen som vitt fetsmink på huden, och jag la på ganska rejält, ni ser hur opak den är under Crimson Ghost överst. Det här kan nog bli problematiskt om man vill tona skuggor prydligt - hur blir det om man inte lyckas tona basen lika bra som ett torrt pulver? Jag gissar att ett grundligt förarbete kan vara ännu nödvändigare än vanligt. Jag har inte testat den hudfärgade eller glittriga varianten än, men gissa om jag tänker beställa dem så fort det kommer nya pengar? Frågan är ju om det är basen i sig eller helt enkelt det att den är vit som gör den så himla, himla bra på färgåtergivning?

  • Crimson ghost låter sig inte bevekas, vare sig av primers eller vatten. Den är alltid skir, och gör sig inte vidare bra på bild. Jag skulle vilja att den var fullständigt opak, men det kommer inte att hända, så är det bara.

  • Angel's tale blir inget vidare när man lägger på den våt, men blir nästan grön på NYX bas.

  • Archetypes Gargoyle Trees blev så sjukt snygg på NYX bas att det känns som slöseri att lägga på den över något annat. Däremot blev den trist på UDPP, till och med sämre än bara pålagd våt.

  • MUS Dino överraskade med blåa undertoner på NYX, som inte syns med något annat underlag. Trolleri!

  • Biker Chic är inte bra ihop med vatten, den blir så mörk att den tappar många av färgerna och bara blir en svart gröt. På NYX däremot bättre än någonsin. Wau!

  • Black plum är allra bäst våt. Då funkar den till och med som liner. Ingen av prajmersarna gjorde något speciellt för den.

  • H&Ms junk blev överraskande fantastiskt med bra underlag.
Och, som sagt, jag är sjukt imponerad av hur mycket bättre än UDPP den här primern klarade sig. Omedelbar beställning från Cherry Culture vid nästa löning. För sex dollar är den ett budgetkap värt namnet.

*Ingredienslistan säger:

Caprylic triglyceride, mineral oil, microcrystalline wax, silica and methicone, BHT, dipentaerythrityl hexahydroxystearate, hexarosinate, ricinus communis, castor seed oil, sorbitan sesquioelate, octyldodecyl myristate, polyethylene, fragrance, butylparaben, nylon-66, ceresin, tocopheryl acetate, polyethylene, (igen?), titanium dioxide.


4 kommentarer:

  1. Coola nyheter! Men hur blir det med the creasy business?

    SvaraRadera
  2. Det kommer i del två! Jag har inte hunnit testa den i fält ännu. Men snart så!

    SvaraRadera
  3. Ja, precis, nu är vi intresserade av hur hållbarheten ser ut!

    SvaraRadera
  4. Jag har kikat på den när jag beställt från Cherry Culture men avskrivit den som samma som den från MAD Minerals etc. Det är i sin tur samma som FACE Eye Fix. De är enastående som bas men creasar till och med på mig ibland. Fast man kan ju ha UDPP under dem kanske? Använder mina ibland just för att de ger så förträffligt fäste för pigment men sen återgår jag till gamla goda Dignity som är tunnare och ger en lättare känsla på ögonlocket.

    SvaraRadera