onsdag 13 januari 2010

Netto och tidswarpen



Efter allt jiddrande på bloggarna om Netto och deras schweinbilliga paletter i brun, gröd och blårg så var jag till sist tvungen att ge efter för mina cravings och kolla in kollen. Netto finns på typ sju olika ställen i Göteborg, yey bo i storstad och inte i Öxnered, men jag testade på andralång där de faktiskt hade kvar alla tre, plus en lite mindre palett med nio kvadratiska skuggor i nånslax malibubarbie-death by eighties design-färgställning, och två olika (fula bruna) paletter med "läppstifts"-formade pots med förmodligen uselt gloss. Yeh.

Et vide! Pladuskorna ifråga är i schälva verket ett restlager (?) av gamla Romeo & Julie-pjodukter. Du som i likhet med yours kottly är född nångång under sent sjuttio tidigt åttio kommer kanhända ihåg att H&M sålde dehära när det begav sig, och att de sen dök upp i några mellandagsreor i lite olika affärder. Vad glad jag blev - jag vet sen dess att R&J är ett överraskande bra märke, trots att det uteblivna t:et i slutet av hennes namn sticker i ögat som en mascaraborste på littvetaren. Tillbaka i fjortistidens darrbenta protokomsumism! Ah, the nostalgia!

Jag sitter på ett par gamla grejer från dem, en 9-palett med runda, väldigt små skuggor (de är kanske 12 mm i diameter) och ett hjul som jag fortfarande knappt har använt, men envist hållit kvar vid just för att de är så bra pigmenterade. Det finns nog en till 9-palett som gick till lillasyster för ett par år sen i någon plågsam utrensning.


Tack Netto! Det var till och med nästan värt att behöva stå i kö inne på uppsamlingsplatsen för alla spärrfreaks på långgatorna, som skulle ha sitt bakiskaffe och sina mumifierade egyptiska e-nummerkex efter helgen...

4 kommentarer:

  1. Söta lilla kotte-notten!
    Kan inte du langa den lila paletten åt mig?
    stiftis@stiftprinsessan.se

    SvaraRadera
  2. Jag har också gamala Romeo & julie grejer ifrån tidig sminkålder, dock inte samma =)

    SvaraRadera
  3. hahaha jag använde den paletten idag faktiskt!

    SvaraRadera
  4. Fan, jag vill också ha... Men tillräckligt mycket för att hitta mig ett Netto, för det måste ju finnas även i Stockholm... Nja, kanske inte. Eller? Ska fundera lite.

    SvaraRadera