onsdag 27 januari 2010

Bollywood beauties


Jag älskar Bollywoodstyling, eller vänta nu, indisk-pakistansk styling överhuvudtaget. När jag har fått nog av svenska stylingtips om hur jävla cleant och snyggt det är med diskret eyeliner, brun ögonskugga, naturlig hy och en klick ofärgat läppglans händer det att jag sätter mig och skamgooglar "pakistan wedding", "india bride", bollywood makeup" eller "eastern styling". Sen är det bara att rulla sig i tuttifrutti-attacken som utbryter på skärmen.

Det är något fullkomligt oemotståndligt med en pyntkultur och ett formspråk som hämningslöst förespråkar More is More. Jag har jagat kitschdrömmen ganska länge, och har gott om stora guldkuddar, bruna möbler och fluffiga textilier i rött, rosa, orange och lila. Mitt hem ser ut som Indiskas julskyltning året om. Fuck lattefärgad fondvägg och fyrkantiga bäscha soffor, I say! Men jag törs fortfarande inte gå till jobbet i något som påminner om det här...

Här går vi runt och tror att vi är modiga bara för att vi törs ha rött läppe mitt i veckan, och your average bollywoodchick kanske inte heller går så här spacklad till vardags, men det skulle typ inte funka att smälta in på det här sättet i något sammanhang i väst. Inte ens på ens egen giftning. Kanske speciellt inte då. Jag minns en MUA som sa till mig när jag påpekade att jag skulle vilja komma till henne för att få en riktigt utflippad brudsminkning nån gång, att "Näh, på bröllopsdagen ska man ha så lite smink som möjligt, annars ångrar man sig när man ser bilderna tjuge år senare..." Båååååring!

Hon skulle i varje fall aldrig ha kunnat jobba i Bombay, det säger jag bara. Jag har stulit ihop en hysterisk bildfrossa härunder, enjoy!












Länk.
Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk. Länk.

(Kolla gärna in hela den fantastiska bloggen jewellery-india för fler goigeous bilder på smink och julgransjuvelurer. )

8 kommentarer:

  1. Queens of eyeliner, helt klart. Jag gillar hur i synnerhet persiska kvinnor använder eyeliner för att få ögonen att framträda på flera hundra meters håll. Måste vara något speciellt knep mer än bara simpla linjer för när jag testar ser jag mest ut som en trött koala.

    SvaraRadera
  2. Vackert som fan. Mera sånt. Överallt. /J

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också den här typen av smink och styling. Läser makeupböcker från Pakistan, Indien och Bangladesh och googlar också skamlöst! Önskar man kunde designa sitt ansikte också. Okej, man kan köpa linser och färga håret, men indisk eller arabisk kan jag ändå inte se ut, oavsett hur mycket jag än drömmer om det. Och ja, hemmet har drag av en skyltning på Indiska. Har inte alla så? Jag tror inte på inredningstidningarnas enkelspåriga minimalism. Om svenskarna har en beige fasad så lever de nog ut desto mer i hemmets lugna vrå. Hoppas jag. ;D

    SvaraRadera
  4. Och vi som både har brun fondvägg och beiga (nåja, naturfärgade) fyrkantiga soffor..fast i soff-rummet har vi å andra sidan en knall-lila fondvägg som Gissa Vem är skyldig till ;)

    SvaraRadera
  5. Stor jävla "Like" på det här inlägget. Toksnyggt!

    SvaraRadera
  6. woow äntligen fattar många att landet vi kommer ifrån "pakistan och indien" inte är känd för att vara fattigt utan länderna är speciella!
    Tack för inlägget!!

    SvaraRadera