måndag 14 september 2009

Nancy gästbloggar : a tale of the pale


För alla oss som *vääääääs*er när solen kommer fram, och hukar under våra svarta paltor för att inte sabba den obligatoriska gotiska blekheten, har Nancy skrivit ett grymt inlägg om hur man undviker att bli grillad, hur man slipper rynkor i framtiden och hur man bevarar sin eteriska, gotiska blekhet. White is the new black! Ner med BUS!

***

Eftersom jag växte upp som gothare och numera kryper längs väggarna för att hålla mig ifrån solens frätande strålar, det här med blekhet, I get it, det är åtråvärt och fördelarna är många. För det första ser man inte ut som en rostfärgad handväska i fejjan när man når medelåldern och för det andra, det är schnyggt as hell (for reference: Dita von Teese). Det kan hända att orangefärgade rynkor i urringningen är the new thing och extremt fab i framtiden men det är jävla tveksamt no?!


Ska man vara negativ (yes please) så åldrar solen hudens utseende och ökar chanserna för hudcancer (and yes, ger en viktiga vitaminer, jag har inte glömt). Är detta viktigt för en, read on, skiter man i det och gillar solstrålarna lika mycket som syre, klicka vidare. Så det här med blek, if you wants it - hur "blir" man det och hur bibehåller man "blekheten"?


Nyckelordet är solskydd. Jag vet att vi bor i Sverige med ungefär tre soldagar per år men sanningen är de få soltimmar vi upplever ändå gör skillnad. Solkräm varje dag är en grundförutsättning för att kunna platsa i den ljusaste kategorin. Nu råkar ju de flesta solkrämer vara en blandning av igentilltäppande olja och illaluktande fett som får en att se ut som en svettig och lätt efterbliven oljetanker på två ben, men fear not, Nancy knows best (och har genomlidit ett antal år med fettigt fejs för att kunna distribuera råden vidare).

Second, the magic word är icke-komedogen (non- comedogenic)=icke tilltäppande. Detta innebär att risken att produkten täpper till dina porer (ger mer finnar, pormasker etc) är låg om den uttryckligen beskrivs som icke-komedogen. Det är dock inte en 100%ig friskrivning från hudproblem om man (som undertecknad) har reaktiv hy, men oftast kommer det att gå bra och som vanligt får man testa sig fram. Mina tips är dock de snällaste, billigaste (nja) och minst tilltäppande solskyddsprodukterna som jag upptäckt under åren som lakansblek.

1. Mac prep and prime. Jag har hyllat den tidigare. Dita har hyllat den i olika tidningar (och man måste lyssna på the Queen of Pale) och den är bara bäst. Den håller t-zonen fräsch, den får dina porer att se mindre ut och framförallt, den finns med SPF 50 (och även utan). Torkar in snabbt och behöver inte någon extra tid på sig att sjunka in. Förutom att den är slutsåld i perioder är den helt jävla ofelbar. Vad skulle jag ta med till en öde ö? En tiokilosäck med potatis och en tub prep-and-prime. But... har man otur finns chansen att den är tilltäppande (den beskrivs inte som icke-komedogen) och är man snål så är kanske 280 kr för en liten tub i det saftigaste laget. Skulle man inte bry sig nämnvärt om att eliminera fettfaktorn så finns det andra val.


2. Neutrogena Ultra Sheer Dry touch SPF 70. Helt sinnessjukt hög SPF och trots detta känns krämen inte kladdig - och är inte en tjock vit pasta som lägger sig som ett lager på huden. Jag scorade min på Ebay för runt 8 dollar (typ 56 kr exkl. frakt). Har tyvärr inte hittat den hos någon svensk webshop så det är Ebay eller Amazon (23 dollar, ouch!) som gäller för denna lilla dyrgrip. Finns t.o.m med SPF 100 om man vill vara riktigt seriös. För fejjan eller kroppen, fungerar utmärkt för båda. Ett riktigt superbra oljefritt budgetalternativ. Men den behöver lite tid på sig att torka in, så det gäller att ta sig tid på morgonen, mellan 10- 20 min beroende på hur mycket man lägger på, och hur "fettig" ens hy är annars. Kommer i en platt vanlig tub så den är lätt att dosera, vattenfast och luktar svagt av parfym (men har ändå en rätt behaglig doft).

3. Ultrasun Face 30. Ultrasun är ett företag från Schweiz och har en rad olika solskyddsprodukter som var mitt självklara val innan jag upptäckte ovanstående produkter. Icke-komedogena, fria från oljor, fria från fetter och utan parfym = bra för allergiker. Därmed inte sagt att själva solskyddet inte är oljjigt, för det är det (men det är överkomligt). För det första höll jag fast vid detta märket så väldigt länge för att nyansen på krämen matchande min hud, så när jag smorde in mig jämnade den faktiskt ut mina hudrodnader. Guld värt! Så, ja - är man inte blek så kommer den ljusa upp ansiktet lite. Trots detta så sjunker den in rätt bra men det kommer finnas en nyansskillnad och den här krämen behöver också 20 minuter på sig att sjunka in. Dock så kostar den 159 kr på en svensk sida (lätttillgänglig!): eleven.se. Den är superdryg och kommer i en lättdoserande flaska, så fördelarna är många.


Nu gäller det dock att inte epic-faila som folk gör med lightprodukter och uppfinna sin egen "logik": "kakorna är ju light så då kan jag äta dubbelt så många, wohoo!" och tro att man kan springa omkring i solen 24/7 bara för att man är insmord med Sunblocker of Doom. Är man ute i solen länge, gäller det att applicera ytterligare solskydd under dagen, eller tillbringa lite tid i skuggan av och till. Är man hardcore med att vara blek så gäller det tyvärr att limitera sina soltimmar, oavsett vilket solskydd man har. Antingen genom att sitta i skuggan, eller genom att bära hatt / keps / täckande kläder, eller svassa omkring med solparasoll (eller alla tre på samma gång). Tycker man som jag att det är värt det, så är det värt det.

***
Vill DU gästblogga? Hör av dig!

1 kommentar:

  1. Allt hittills är bra, men ... hallå Wasteland Makeup! Varharöförsvunne nåenstans?

    SvaraRadera