lördag 7 februari 2009

Padster Faustus till er tjänst



Nu har jag lyckats filcha några facebookbilder på Patriks nylle från förra lördagen (och jag minns inte vem som tog vilken, så jag hoppas att det är okej att jag använder dem här...).


Kokboken lyder som så, för dig grabb som vill göra likadant:

Raka dig noga. På hela huvudet. Fuska inte.
Smörj hela ansiktet och huvudet med fuktkräm, det kan behövas nu på vintern.

Lägg på vitt fetsmink med fingrarna eller med en foundationpensel. Jag har använt vitsmink från Kryolan. Missa inte halsen, öronen (baksidan också!) och nacken - här räknade vi med att P. skulle ha sin fjäderboa som dolde skarven mot skjortan.

När du ska kleta saker under ögonen så hjälper det att titta uppåt. På samma sätt kan du underlätta när du ska sminka ögonlocken: slut ögonen ett i taget utan att knipa, och se förvånad ut, med ögat stängt.

Dags att konturera - rita ut de där kindbenen som gör att du ser ut som Lurch. Eller liemannen. Eller bara en utmärglad synthslusk, om det är det du vill. Sug in kinderna som en annan guldfisk och fyll i en brun, grå eller svart färg (funkar med vadsomhelst, gärna puderögonskugga). Du kan rita med en pensel, puderborste eller bara med fingrarna. Linjen ska gå vågrätt under ditt kindben och sen vika av lodrätt ner mot hakan. Tar du i för mycket med färgen här så kommer du att se mer ut som en dödskallemask än en mimare. Det är helt i sin ordning, men kan vara bra att veta om.

Fyll också i gropen vid tinningen och svep färgen bakåt ovanför örat. Vill du ha smalare näsa, så dra två tunna steck längs sidorna på näsan. Rita en linje just under käkbenet, från örsnibb till örsnibb. Det kommer att ge dig en käklinje som man kan skära ost med.


Öygera dårå - Jag har använt Make up stores eyedust "Goddess", en metallicrödbrun historia som har lagts på ihop med Make up stores Mixing Liquid.

Om man lägger lösa pigment, som är som färgpulver, kan man (om man vill) blanda ut dem med någon vätska för att få dem att sitta bättre. Antingen kan man köpa en liten flaska med typ sprit och vad jag gissar är nån slags plastbas (=Mixing liquid) eller så kan man använda kranvatten. Eller linsvätska, det funkar skitbra. Blöt penseln och torka sedan av den på lite toapapper innan du doppar den i pulvret. Stoppa inte tillbaka din färgkladdiga pensel i flaskan med vätska utan att skölja den.

Jg har lagt på "Goddess" våt på hela den rörliga delen av ögonlocket, och sen tonat ut den med mer av samma, fast torr. Dra ut den i en lämplig form, jag har fortsatt ut mot tinningarna. Är skuggan torr blir den inte lika skarp i färgen och kan användas för att sudda ut kanterna med. Närmast ögat har jag lagt svart kajal, det funkar med vilken sort som helst. Viktigast är att inte lämna en naken "köttrand" innanför ögonfransarna, så bråka och peta tills du är svart hela vägen in.

Fyll i ögonbrynen med till exempel mörkbrun ögonskugga och en platt liten pensel. Tricksa och fuska lite med formen om du vill, jag har förlängt Patriks ena ögonbryn i en krok in mot näsan men det är helt frivilligt. De måste inte heller vara lika.


Ta på dig mascara. Det är lite svårt om man inte har gjort det innan, men ett tips är att luta huvudet bakåt när du vill komma åt de övre ögonfransarna, och nedåt när du ska måla dem på undervåningen.

Om du kommer på dig själv med att göra konstiga miner med öppen mun i det här stadiet, så är det helt normalt.

Dags för lösögonfransar. Välj ett par som inte skriker allt för mycket. Var inte rädd, det kommer att synas mycket mindre än du tror. Jag har skrivit om lösfrallor tidigare, och postat en länk till hur man tar dem på sig.

Måla truten. Om du vill, kan du fylla i läppkonturen med penna först, kanske en mörkbrun eller neutral, men i det här fallet har jag bara målat på Make up Stores Black Orchid med pensel, utan krumbukter. Täck läpparna med vitt smink innan, precis som resten av ansiktet, så kan du själv bestämma hur du ska måla formen på munnen. (Ha inte svart läppstift. Nej, sa jag!)

"Men hur ska jag nu kunna dricka öl?" undrar du surt. Jo. Det finns ett trick för hur man dricker ur glas utan att smeta när man har målat munnen. Slicka lite diskret på glaskanten innan du landar med underläppen mot den, så fäster inte sminket på glaset.

Ut och lek nu!

6 kommentarer:

  1. åååh... jag tror att jag älskar dig...<3

    Han ser lite ut som onkel fester, festligt!

    SvaraRadera
  2. *buga buga åt er båda*

    haha! det var fester vi syftade på. vid andra tillfällen har vi t ex blankat skallen på pojken. ihihi.

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Och rolig och bra guide också! ;D

    SvaraRadera
  4. Vilka skills du har!

    SvaraRadera
  5. haha, vad kul! Riktigt fint sminkat och askul beskrivning med!

    SvaraRadera