fredag 11 december 2009

Bugs



Det blir en del naturillustrationer här på jobbet. Hyllorna svämmar över av päls, klor, rynkigt skinn och långa penselliknande svansar. Ögon i alla tänkbara färger, getens stela gula med rektangulär pupill, bläckfiskens obegripliga kalejdoskop, valens lilla svarta blanka sten som spanar på mig. Fasettögon, ögon på skaft, vingar och ben och tentakler och hovar. Och tusen, tusen insekter i lådor.

Jag går och drar ut valda delar av fjärilssamlingen och tittar på ibland. Ofta är det de minst spektakulära som visar sig vara vackrast. Boken "Night Visions" är helt underbar som inspiration, den visar makrofotografi av malvingar som ofta är ganska dämpade i färgerna, men fantastiskt mönstrade. Annat fint är alla de fläckiga skalbaggarna, alla stela blanka vingar, de glänsande skalen i metalliskt grönt och blått.

















4 kommentarer:

  1. Helt otroligt vilka underbara kreationer naturen kan skapa! Vackert till tusen. Jag menar vem skulle inte vilja ha dessa vackra färger naturligt. Istället får vi måla på oss färger. Orättvis!

    SvaraRadera
  2. Brrr och hu. Visst är de vackra, men de är skitläskiga.

    SvaraRadera
  3. Äsch då. Vi människor kan vi också. Titta bara på Östermalm, som ju också svämmar över av päls, klor och rynkigt skinn. Eller Stureplan, med sitt breda utbud av ögon med BÅDE varierande färg och pupillformer, tentakler, hovar (från Blahnik) och ögon på skaft! Ett tapprare försök att imitera insekterna på får man leta efter (tills man kommer till Avenyn?).

    Fast jag antar att människan sällan kan överträffa naturen när det handlar om att imitera med stil ;)

    SvaraRadera
  4. Nämen..!

    Själv har jag tydligen utvecklat både känselspröt och fasettögon för steampunk sedan jag påbörjade mitt steampunkprojekt.

    Insekterna på bild nr 8 ser bestämt ut som Mike Libbys steampunkade insekter från Insect Lab studio: http://www.insectlabstudio.com/?

    SvaraRadera