torsdag 1 april 2010

Informationsvetaren på hal is



Jag köpte en del sminkböcker förra året. De var inte många, eftersom jag tycker att de flesta är rätt dåliga - de är påkostade och dyra, ofta tryckta på glossigt papper, men de innehåller nästan bara bastips som man kan läsa i vilken veckotidning som helst, och det är ett ändlöst repeterande av samma information.

Det gör mig lite förvirrad. Jag är van vid att information har en annan struktur, att man möter mindre redundans och inte behöver kämpa så jävla hårt för att få en aha-upplevelse efter den allra första chocken. Smink-knowhow sitter i fingrarnas muskelminne, och i din känsla för vad du själv är ute efter. It's not rocket science. Utan att förringa något proffs (det finns konstnärer därute som är grymt underskattade på grund av sitt medium) så vill jag bara tjuta varje gång jag hör nån säga att de är sminknoobs: "Det finns inte så jävla mycket att veta!" Däremot kan det ta tio år att få till en eyeliner som man själv är nöjd med. (En som alla andra tycker är ok tar förmodligen fem minuter.)

Som sagt, information har normalt en annan struktur. Tidningsnotiser är för det mesta väldigt ytliga och ofta felaktiga. Vill man ha en djupare bild av sakernas tillstånd kan man googla lite, och för analys på allvar bör man vända sig till böcker. Nya rön finns i vetenskapliga tidningar. That's how it goes. Normalt sett.

Men i sminksammanhang är det inte så. Tidningsartiklar är ofta lika djuplodande som det mesta annat man kan få tag på, dvs inte speciellt. Böcker finns det knappt några, och nästan alla medier som tar upp ämnet är per default nedgyttrade med reklam. De böcker som finns tuggar om, och tillför inte så mycket, med ett fåtal lysande undantag. Nätet däremot är en guldgruva som aldrig tar slut, och bloggarna är det mest pålitliga verktyget för att orientera sig. Informationsstrukturen är helt bakvänd.

Jag skulle inte lita hälften så mycket på nån som bloggade om politik, kärnfysik eller livsmedelstillsatser, som på en sminkbloggare. Det är ju också ett relativt tryggt område - mindre risk att något går snett med Juicy Tubes än med akrylamid.

En praktisk effekt av det här är att jag tvekar att köpa sminkböcker på nätet, eftersom jag alltid vill kolla i dem innan jag köper dem. Inte ens med Amazons blädderfunktion kan man alla gånger försäkra sig om att det är en bra grej man får hem.

Det bästa vore om de som gav ut sminkböcker satsade lite mer på häftiga inspirationsbilder av fina sminkningar, och mindre på att upprepa tomt tekniksnack i all evighet. Och hur trött är man inte på fräscha bilder av naturlig mejkapp som ska visa hur fint det är att gå osminkad, men som trots det helt och hållet bygger på att a) modellen är redan skitsnygg och har perfekt hy, till skillnad från den stackars läsaren och b) bilden är ljussatt och tagen av ett proffs. Jag är inte hjälpt av att se en assnygg tjej med "lite puder, vaselin och ofärgad mascara" för det räcker tyvärr inte för mig. Duh! Det enda den bilden visar är att just den modellen är skitsnygg så. Själv vill jag hellre se nån som är grön och gredelin i nyllet, eller har världens heftigaste ögonbryn. Något jag kan apa efter och kanske tona ner en aning. Mer sånt, snälla någon?

1 kommentar:

  1. Håller med. Har suttit och bläddrat igenom bibiliotekets sminkböcker och det är så tunt innehåll och så mesfisiga tips att jag bläddrar ända till slutet "ja men,det måste ju komma nåtav värde - snart?.. ")

    Synd är det, när det skulle kunna vara så mycket roligare och bättre. Om jag fick bestämma skulle det vara massa form- och färgexperiment på olika modeller och mindre ljusrosa läppglans och tre sorters concealer. ;D

    öh. höll på att glömma det jag skulle fråga. Hittade du någon bok värd att ta en titt på?

    SvaraRadera